Mimpi semalam..

Dengan nama Allah yg Maha Pengasih, Maha Penyayang…

Aku rindukan Dia…
Aku rindu merintih padaNya~

Majlis kali ni sangat meriah.orang Cina,Afrika,India,omputeh,semua pon hadir sama memeriahkan.kalau tak silap aku…majlis ni berlangsung di..Malaysia.”Malaysia?”…haah~
Not in Jordan

Aku memanjangkan leher melihat2 apa yang ada.”MasyaAllah,pengantin dia.. canteknye..!” inilah satu-satunya majlis perkahwinan yang pernah aku hadiri melibatkan tetamu dari pelbagai negara..ala,..ala2 GMJ ! Bagi aku,Global March to Jerusalem(GMJ) di Jordan
yang aku join sebulan yang lepas bagaikan sebuah hari keluarga(walaupon aku dan sahabat2 je yang berbeza warna kulit)…ketenangan menyelubungi kami sepanjang perhimpunan.aku pasti,perasaan ini hadir kerana mereka yang menyertainya berhimpun atas satu cinta dan cita-cita yang sama…Opps…ok,kita berbalik pada majlis yang best td..

“erk,aku tak solat lagi lah..adoi,camna boleh terlupa ni! Astaghfirullah..lalai..hanyut dibawa alwahn..huh~” segera diri ini melangkah,mencari ruangan yang sesuai untuk menunaikan rukun iman yang kedua.jenuh mencari,akhirnya,…satu ruang kecil yang disekelilingnya dipenuhi tetamu yang sedang duduk-duduk bersembang menjadi pilihan aku.”dah xda tempat laen…usolli….”.solat.korang tanya keadaan sekeliling?entahlaa…aku pon tak sedar sangat apa yang berlaku sepanjang aku bersolat.

Usai memperkemaskan diri,aku menarik sebuah kerusi dan meletakkannya berhampiran dengan seorang wanita warganegara…err..orangnye berkulit gelap ala2 orang dari Africa..hmm..aku pon kurang pasti dari negara mana.Bersama sister ni anaknya yang saangat comel…wee~ hehe…ade lagi! Sebelah anak wanita tadi ada juga seorang anak kecil duduk seorang diri..sepertinya sedang menanti si ibu.mungin!(kedua2 mereka berumur sekitar 2 tahun..kecik lagi!)

Budak kecik…adoyai…comel sangat! Seorang bekulit cerah,seorang lagi gelap.Aku perhati je gelagat mereka berdua,tak lama kemudian baru aku tersedar..”kenapa adik2 ni camni?”.sepertinya ada sesuatu yang membelenggu mereka dari melakukan sebarang interaksi…pandang pon tidak,jauh sekali untuk bermain bersama!

“Ya Rabb,kurniakan ketenangan buat kedua anak kecil ini..ameen” aku hanya mampu mendoakan.

Terasa tegang dengan keadaan ni,tangan aku tiba2 menggatal lalu mencuit pipi anak kecil yang berseorangan sejak dari tadi..”are you ok?” (erkkk,matang kot soalan camni aku tujukan pada seorang anak kecil)..Anak ini menoleh,memandang tepat pada mataku,dalam-dalam.tanda memahami situasi yang sedang berlaku..dan maksud persoalanku. Suasana sepi.”aku tersalah cara ke?” Tiba-tiba,..

“i love you lillahi ta3ala…”

Kata-kata keramat,ikhlas dilontarkan khas buat anak kecil berkulit gelap.Terpecah sudah ais yang membaluti dua jiwa ini. Terkesima sebentar.tergamam.perlahan-lahan..si adik berkulit hitam membalas..”i love you lillahi ta3ala too…!” sambil memberikan satu dakapan kemas khas buat si sahabat…mengalir air mata aku dan wanita berkulit hitam tadi.Ukhuwah si kecil kelihatan ihklas dan tulus hanya kerana Allah.

T_____T

Subhaanallah, sweeeeet sangaaat!

Ucapan ikhlas dari hati 2 anak kecil.kagum.terpesona.adik2 ni pon boleh berukhuwah aweet camni,aku?takkan nak jadi camni sampai bila2..

Macam pelik kisah ni…kanak2 yang sangat…tak tau naka kata apa..

Mimpi semalam berakhir…
mimpi?
Haah,….

Kenyataan hari ini…

Terbaru,aku baru pulang dari bulatan gembira bersama adik2…sebelum itu,sempat aku bertanya khabar..masalah….qadhaya bersama hadek2 tersayang.. ❤

Mengimbau situasi beberapa liqo yang lepas..jiwa aku runtun.terasa hambar.kering."apa masalah aku sebenarnya?" Harapan aku hanya satu…

"Ya Rabb..sesungguhnya hambaMu ini terlalu banyak melanggar janji pada-Mu..tetapi aku merayu padaMu agar tidak dihijabkan hati adek2ku dari menerima hidayahMu kerana dosaku yang melambung tinggi…".

Setiap kali aku hendak bersama mereka..niat diperbaharui..

"sesungguhnya aku sedang membawa hati2 mereka kepadaMu keranaMu..bukan pada aku…"

Risaunya…andai iman aku time tu melemah..memberi kesan pada si adek2 yang disayangi.. T____T mata terasa panas!

Aku memandang wajah mereka satu persatu…jiwa2 yang mencari ketenanganNya.suci.Banyak hak mereka yang telah aku abaikan.Astaghfirullah…

Sejak akhir-akhir ni aku perasan sesuatu yang lain pada mereka…

Tiada gurauan manja sesama mereka.
Tiada kesepakatan.
Suasana hambar.Pelik!

Aku sebagai murobbi jadi risau,cuak,bersalah…habeslah..

Kerana itu,sebelum kami berjumpa semalam..aku meminta pandangan 2 ahl baytku merangkap sahabat perjuanganku..cara yang terbaik,nak cater apa time liqo…and so on…berusaha mencapai yang terbaik!

Liqo' aku dan mereka berjalan seperti biasa…sehingga ke akhirnya…tetapi selepas doa penutup dan surah al-asr dibaca..sesuatu berlaku! Rumit untuk diceritakan di sini.

Diuji keretakan ukhuwah…
Jika masalah ini tak diselesaikan..kader2 dakwah akan melemah..gara2 tiadanya tafahhum.Aku tak nak kehilangan serikandi islam!

Gambaran situasi:tangisan,pujukan,masalah dan penyelesaian,suasana sedikit tertekan.Kesangsian yang bermain2 di jiwa aku dan adik2 akhirnya tersurat,konflik dalaman kini terbongkar,segala2 permasalahan terjawab!

Segala puji bagiMu Ya Rabb!
Terlerai sudah satu simpulan yang sukar dileraikan.

Biarlah apa yang berlaku tika itu menjadi kenangan manes aku dan adek2 dalam lipatan sejarah tarbiyyah dan dakwah kami…

Alhamdulillah,aku dapat pulang ke rumah dengan jiwa yang tenang,..

Sujud syukurku buatMu Ya Allah..atas kurniaanMu…

Nak tau sesuatu?

Peristiwa ini mirip mimpi aku!

Situasi 2 anak kecil tadi!
Kebekuan dan konflik dalaman terlerai sudah…
Kaseh dan sayang sesama mereka…kini satu..hanya kerana Allah…

"sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara" (kalamullah)

Dalam dakapan ukuwah. 🙂

_________________________________

*muhasabah: adek2 menggambarkan kondisi si kakak.
T___T
*aku cinta kamu kerana Allah! ❤

Posted from my3iliyyin

Leave a Reply

